KENALI SIMPTOM AKIBAT SARAF TERHIMPIT


PENGERTIAN TENTANG SARAF TERHIMPIT

Saraf terhimpit adalah istilah umum dan bukan perubatan yang merujuk kepada tekanan yang dikenakan pada saraf oleh tisu lembut, tulang, atau cakera herniasi. Beberapa perkara boleh menyebabkan saraf terhimpit termasuklah kecederaan, pergerakan berulang, arthritis, dan postur.

Simptom yang biasa (walaupun, ringan) dari saraf yang terhimpit pada leher dan bahu mungkin terasa keperitan ketika anda baru bangun dari tidur pada posisi yang tidak betul sepanjang malam.

Himpitan jenis ini (yang juga dikenali sebagai himpitan saraf) boleh mengganggu keupayaan saraf untuk berfungsi. Ia boleh menyebabkan kesakitan dan mungkin gejala lain seperti sensasi tusukan jarum atau kejutan elektrik, serta kelemahan atau kebas. (Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai perkara ini di bahagian seksyen tentang himpitan saraf yang berkaitan dengan leher dan sakit belakang.)

Ini adalah penting untuk anda berjumpa dengan doktor jika mengalami rasa kebas atau kelemahan. Alasannya, semakin lama anda membiarkan kesakitan terus berlaku, semakin tinggi kemungkinan anda mengalami kerosakan saraf kekal.

Berita baiknya ialah, jika anda menyedarinya dari awal dan cuba mengurangkan tekanan pada saraf secara praktikal (seperti menjaga pergerakan atau mengehadkan aktiviti berat), kemungkinan fungsi saraf dapat dipulihkan.


SARAF TERHIMPIT JUGA DIKENALI SEBAGAI

Saraf terhimpit ada beberapa nama yang lain, beberapa darinya adalah secara rasmi dan ada yang bukan. Bersama dengan himpitan saraf, ia juga boleh dirujuk sebagai ketegangan saraf, saraf terperangkap, radiculopathy dan sciatica.

Walaupun istilah-istilah ini berkaitan dengan saraf terhimpit, ia tidak bermaksud semua perkara yang berlaku adalah sama, dan masing-masing mempunyai tahap ketepatannya sendiri dari segi diagnosis perubatan.

Ketegangan saraf yang juga dirujuk sebagai saraf terperangkap adalah, apabila satu saraf tunggal terhimpit secara langsung. Ini berlaku dalam sistem saraf periferal (di mana sarafnya bercabang dan individu.)


Baca Juga : 

Senaman Mudah Untuk Masalah Slip Disc
Tips Menjaga Tulang Belakang
Apa Itu Slip Disc?


SARAF TERHIMPIT DI BAHAGIAN LEHER & BELAKANG


Apabila ia datang kepada sakit belakang atau leher, saraf yang mencubit biasanya disebabkan oleh mampatan akar saraf tunjang pada foramen intervertebral. Ini dipanggil radiculopathy, dan kadang-kadang berleluasa akar saraf.

Akar saraf tunjang adalah permulaan saraf, di mana ia cawangan dari saraf tunjang. Ia keluar dari foramen ini (yang bermaksud “lubang”) dan terus bercabang (menjadi “saraf periferal”) ke seluruh bahagian badan.

Gejala radiculopathy, atau kompresi akar saraf tulang belakang, ia hadir bersama-sama dengan rasa sakit atau sensasi elektrik atau tusukan jarum, yang turun hingga ke salah satu anggota lengan atau kaki. Gejala juga mungkin didatangi rasa kebas dan kelemahan pada salah satu anggota kaki atau lengan.

Tanda-tanda radiculopathy yang lebih serius – kesukaran untuk menahan berak dan kencing, amnesia pelana, dan kelemahan pada kaki yang terus bertambah buruk – mungkin menunjukkan sindrom ‘cauda equine’, satu keadaan yang memerlukan perhatian perubatan segera.

Di bahagian pinggang dan kaki, ramai orang keliru antara radiculopathy dengan sciatica. Radiculopathy adalah penyakit akar saraf tulang belakang (seperti himpitan); sciatica adalah satu set gejala seperti sakit, kebas, kelemahan dan sensasi elektrik yang turun pada salah satu anggota kaki dan sering disebabkan oleh radiculopathy, serta keadaan lain.

Radiculopathy boleh berlaku di mana-mana kawasan pada tulang belakang, tetapi bukan selalunya berlaku oleh slipped disc.

Comments

Popular posts from this blog

5 CARA UNTUK KECUTKAN FIBROID TANPA PERLU PEMBEDAHAN

5 CARA KECUTKAN CYST TANPA PERLU PEMBEDAHAN

PUNCA CYST, FIBROID DAN CARA ATASINYA