CARA CEGAH MATA ROSAK SEHARIAN DI DEPAN KOMPUTER


Di era perkembangan teknologi yang semakin canggih, semakin bergantung pula kita terhadap teknologi tersebut. Zaman sekarang, setiap hari, kita semakin tidak bisa lepas dari smartphone atau komputer, baik desktop ataupun laptop, untuk menjalani aktiviti seharian kita.

Anda tentu tahu bahawa menghabiskan waktu lebih dari 5 jam di depan komputer itu tidak sihat. Apatah lagi kalau pekerjaan mengharuskan anda berhadapan dengan komputer sampai 9 jam sehari! Mata mungkin bisa sakit atau menjadi sangat letih.

Mata letih atau ketegangan mata akibat terlalu lama di depan komputer umum terjadi. Gejala umum mata letih biasanya berupa keletihan, gatal-gatal, dan mata terasa panas. Mata letih jarang sekali jadi kondisi yang serius, meskipun sangat mengganggu anda.



Terkadang mata letih jadi tanda kondisi tertentu yang mungkin memerlukan pandangan dokter. Jika mata letih terjadi berpanjangan, anda boleh jumpa dokter untuk mendapatkan pemeriksaan . Jangan diabaikan mata letih yang tak kunjung sembuh, karena ia boleh menyebabkan sakit kepala atau masalah mata seperti penglihatan ganda, sampai perubahan signifikan pada penglihatan anda.


Kenapa mata letih apabila terlalu lama menatap komputer?

Mata letih karena terlalu lama berada di depan komputer biasanya disebut sebagai sindrom penglihatan komputer atau computer vision syndrome. Kondisi ini mempengaruhi 50%-90% pekerja yang bekerja menggunakan komputer. Wow, banyak nya! Bahkan sekitar 10 juta orang melakukan pemeriksaan mata setiap tahunnya terkait computer vision syndrome ini.

Terlalu lama di depan komputer, dan juga di perangkat digital lainnya, membuat kita berkedip lebih sedikit. Umumnya seseorang berkedip 18 kali semenit. Dengan berkedip secara alami kita me-refresh mata kita. Sebuah kajian mengatakan seseorang yang menggunakan komputer atau perangkat digital lainnya hanya berkedip 9 kali semenit, alias hanya setengah dari biasanya. Hasilnya, mata jadi kering, letih, gatal-gatal, dan terasa panas.


Gejala mata letih

Secara umum gejala mata lelah, iaitu:

  • Mata iritasi atau tegang
  • Sukar untuk fokus 
  • Mata kering atau basah
  • Penglihatan ganda atau kabur 
  • Meningkatnya sensitiviti terhadap cahaya
  • Nyeri di leher, pundak, atau punggung

Gejala-gejala tersebut dapat mengurangi produktiviti anda seharian, termasuk dalam bekerja. Akan tetapi ketika anda tidur, mata boleh beristirehat dan mendapatkan nutrisi yang diperlukan untuk  bekerja lagi esok hari. Kurang tidur berarti memperpanjangkan iritasi mata anda yang letih.

Baca juga : Tips Senaman Mata Untuk Atasi Mata Letih


Cara mencegah mata rosak kerana komputer

Mata letih yang berpanjangan boleh merosakkan penglihatan dan mengganggu aktiviti seharian. Untuk mencegahnya sebenarnya cukup mudah. Anda perlu mengubah aktiviti kebiasaan anda atau bekerja di pejabat atau di lingkungan anda.

Ada beberapa tips yang boleh anda lakukan dari National Eye Institute, Prevent Blindness, dan Get Eye Smart, iaitu:

  • Jarakkan komputer sekitar 50-66 cm jauh dari mata anda.
  • Bersihkan habuk dari layar. 
  • Pertimbangkan untuk menggunakan filter cahaya pada komputer anda


Ubah posisi kerja anda

  • Sesuaikan penerangan ruangan agar jangan sampai terlalu terang, terlalu gelap, atau ada pantulan cahaya di layar komputer.
  • Gunakan kerusi yang boleh diatur ketinggiannya.
  • Jangan hanya kerja!
  • Cuba aturkan 20-20-20! Setiap 20 menit, lihat lah sesuatu yang jaraknya 20 kaki (sekitar 6 meter) selama 20 detik.
  • Pasang note yang bertuliskan “Berkedip!” di komputer anda, biar anda tidak lupa.
  • Tetapkan waktu rehat yang rutin, dan menjauhkan diri dari komputer untuk sementara.
  • Lakukan perawatan kecil pada mata
  • Tekapkan mata anda yang lelah atau kering dengan kain yang hangat (saat mata tertutup) .
  • Gunakan titis mata (ubat mata) untuk menyegarkan mata anda saat terasa kering.
  • Untuk membantu mencegah mata kering saat bekerja di dalam ruangan, gunakan pembersih udara untuk menjadi filter debu dan meningkatkan kelembapan udara.


Pengambilan Supplement untuk Mata Lebih Sihat

Perlindungan Antioksida daripada Sumber Semula Jadi sangat penting supaya masalah sakit mata, rabun, dan silau boleh diatasi.


Melindungi Tubuh Dengan Mengukuhkan Integriti Sel 

Nikmati tahap perlindungan antioksida yang tinggi dengan Shaklee Carotomax®. Shaklee memanfaatkan perlindungan antioksida daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan tumbuh-tumbuhan dengan mengekstrak karotenoid semula jadi dan menawarkannya dalam pelbagai bentuk yang mudah diambil.



Enam Karotenoid Bermanfaat 

Purata pengambilan harian karotenoid lutein, likopena dan beta karotena ialah 8mg sahaja – Carotomax® membekalkan lebih 13mg kebaikan karotenoid semula jadi. Ia sangat baik dikamakn agar masalah sakit mata, rabun dan silau boleh diatasi.

  • Mengandungi pati ekstrak daripada tomato, mikroalga, minyak sawit, marigold dan lain-lain.
  • Menyokong sistem imun yang kuat dan membantu mengekalkan kesihatan mata dan kulit untuk jangka masa yang lebih lama.

* Kandungan nutrien dalam satu sajian harian Carotomax tidak menyamai nutrien yang terkandung di  dalam makanan yang ditunjukkan. Maklumat fakta nutrisi yang lebih terperinci dipaparkan pada label  kotak Carotomax. Setiap makanan membekalkan lebih banyak nutrien berbanding apa yang disenaraikan dalam carta ini.

Carotomax Shaklee

Masalah sakit mata, rabun dan silau boleh diatasi, anda cuba makan vitamin ini, ia pasti tidak membuatkan anda kecewa. Cuba dulu baru tahu keberkesanan vitamin semulajadi kami.

BAGAIMANA MAHU DAPATKAN SHAKLEE DENGAN HARGA MURAH? Ingin dapatkan Diskaun Harga Ahli 15% - 33% daftar sekarang sebagai Ahli Shaklee dan nikmati potongan harga yang menjimatkan.


Kepada yang ingin dapatkan lebih maklumat mengenai produk Carotomax Shaklee, boleh hubungi kami dengan klik gambar di bawah:


Comments

Popular posts from this blog

5 CARA UNTUK KECUTKAN FIBROID TANPA PERLU PEMBEDAHAN

5 CARA KECUTKAN CYST TANPA PERLU PEMBEDAHAN

PUNCA CYST, FIBROID DAN CARA ATASINYA