CARA ATASI MASALAH TEKANAN DAN KEMURUNGAN SURI RUMAH

SURIRUMAH & DEPRESSION


Saya pernah bersembang dengan kakak ipar isu surirumah dan depression ni. Disebabkan kami sama-sama surirumah yang buat bisnes dari rumah, jadi senanglah kami nak faham 'the struggle as work at home mom' ni.

Ada seorang doktor pernah sebut pada kakak ipar, mostly yang depression, stress dan ada darah tinggi ni dari kalangan surirumah. Kebanyakan tau, bukan semua.

Bayangkan kalau terperap dirumah je 24/7 melayan ragam anak, tantrum anak, urus kerja rumah yang tak pernah habis, suami tak membantu. Isteri nak makan nak solat nak urus diri pun tak sempat.

Apatah lagi nak dapat me time kan. Memang depression jadinya. Jadi 3 tips nak elak dari over stress dan kemurungan, surirumah mesti cuba buat 3 benda ni :

1# Cari kawan untuk mendengar dan cari waktu untuk bersosial

Kadang-kadang bila setiap hari menghadap benda yang sama - anak meragam, tantrum, menangis all the time, stress tu susah nak dibendung lagi.

Cepat-cepat cari kawan yang kita boleh share, lagi bagus kalau sekapal dengan kita supaya sama-sama boleh support dan nasihatkan yang terbaik.

2# Buat benda baru/cari sesuatu jadikan hobi

Bila kita ada hobi, buat benda yang kita suka, benda-benda tu boleh jadi satu terapi untuk diri kita.

Dan carilah masa juga untuk ada physicals activity untuk diri sendiri supaya boleh released stress bak kata orang. Senaman buat badan kita feel better.

3# Cukupkan keperluan nutrisi badan

Antara sebab kita mudah stress, mudah sentap, mudah emosi, mudah tersinggung adalah. Sebab badan kita tak cukup keperluan nutrisi yang boleh kawal semua perasaan tu. Antaranya :

Kalsium  

Hah, jangan kata sebab sakit tulang kejang-kejang je makan kalsium ni. Kalsium ni sebenarnya penting untuk elakkan tekanan, depression, down.

Jadi sila makan Ostematrix tu jangan tunggu sakit-sakit kaki lenguh badan baru nak makan. Asyik moody je, amalkanlah ostematrix.


Asid Folik

Asid Folik bukan penting untuk nak pregnant dan yang pregnant je. Tapi bila badan kita kurang asid folik boleh sebabkan kita mudah down & sambungan sel-sel otak terganggu.

Nak belajar pun susah, baca pun tak faham, kena tegur sikit sentap, sikit-sikit nak stress. Jangan tinggal B Complex tu ye..


Zat Besi 

Kurang zat besi bukan je berisiko anemia, tapi juga penat entah buat apa, down dan takde mood. Amalkanlah Vitalea ye..


Omega-3

Kita semua dah tahu kan omega 3 sangat baik untuk otak dan untuk kurus. Kalau rasa dah cukup bijak dan dah cukup kurus pun janganlah tinggalkan Omega Guard.

Omega 3 ni sebenarnya sangat penting untuk regulate mood kita. Jap OK jap tak OK, jap nak jap taknak... konsisten je omegaguard ye


Vitamin C

Dah cantik pun amalkanlah vitamin C, sebab mengikut kajian, kekurangan vitamin C menyebabkan kita sedih entah apa-apa. Nak happy sokmo, jangan tinggal Vita-C.


Asid Amino 

Asid-asid amino secara amnya meningkatkan level serotonin, yakni neurotransmitter dalam otak yang memainkan peranan dalam meningkat mood, mudah belajar.

Dalam ESP ada 9 asid amino yang badan kita perlukan tapi tak boleh dihasilkan badan. So jangan skip ESP kalau nak kekal bertenaga dan jaga mood ye.



Ada satu cara mudah nak dapatkan tiga benda ni dalam satu masa? Guess what? You know lah kaannnnnnn.

Life is tough but we are tougher.

Bagaimana Cara Untuk Mendapatkan Suplemen Shaklee?

Hubungi terus ASIAH melalui whatsapp 6019-8855676

Saya adalah Pengedar Sah Shaklee Seluruh Malaysia. Dengan setiap panduan pengambilan suplemen Shaklee yang tepat dan betul.

Untuk lebih mudah dan cepat, anda juga boleh membuat pembelian terus di Esell. Pembayaran boleh menggunakan kad debit atau kad kredit. KLIK Esell di bawah untuk ORDER SEGERA.


Comments

Popular posts from this blog

5 CARA UNTUK KECUTKAN FIBROID TANPA PERLU PEMBEDAHAN

5 CARA KECUTKAN CYST TANPA PERLU PEMBEDAHAN

PUNCA CYST, FIBROID DAN CARA ATASINYA