PUNCA MIGRAINE DAN CARA ATASINYA

Assalammu'alykum semua.. 

Hari ni Asiah terfikir nak share tentang satu penyakit yang sering jugak didengar melanda ramai orang sekeliling iaitu "Migraine".



Apa Itu Migraine ?

  • MIGRAINE berasal daripada perkataan Greek iaitu Hemikrania yang bermaksud sebelah tengkorak.
  • Juga dikenali sebagai 'vescular headache'.
  • Migrain adalah sejenis penyakit kepala yang kronik, sehingga menjejaskan keupayaan pesakit untuk menjalani rutin harian termasuklah antaranya tidak lalu makan, minum dan hanya terbaring lemah.


Kajian perubatan mendapati , golongan wanita lebih kerap menghidap Migrain terutamanya ketika didatangi haid. Malah sebanyak 60 peratus daripada pesakit yang menghidapi sakit kepala mengalami sama ada Migrain atau tension headache.


Simptom Migrain


- Kesakitan kepala yang melampau dan hanya berdenyut pada salah satu bahagian kepala sehingga merebak ke hidung dan mata.


* Ketika diserang Migrain , pesakit bisanya berasa sensitif pada sebarang bunyi , persekitaran terasa bergerak-gerak seperti menaiki bot , badan berpeluh dan mendapati kulit terutama keliling mata ataupun dahi kemerah-merahan. 


Fotofobia - cahaya atau sinaran menyebabkan kesakitan bertambah
Fonofobia - bunyi akan menyebabkan kesakitan bertambah 


Punca Migrain


1. Faktor pemakanan - makanan yang mengandungi kafein, coklat, kekacang, yogurt dan monosodium glutamate (MSG).

2. Keturunan gaya hidup - stress , merokok , terlebih atau tidak cukup tidur dan kelaparan

3. Ubat - ubat-ubatan seperti pil perancang atau terapi penggantian hormon (HRT) boleh menyebabkan migrain menjadi lebih baik atau sebaliknya.


PERINGATAN ! Jangan biarkan situasi "Aduh.. Kenapa kepala aku tiba-tiba rasa macam nak pecah ni ?!" dipandang sebagai perkara remeh kerana kadangkala ia bukanlah sakit kepala biasa tetapi disebabkan MIGRAIN .


Jika anda kerap diserang sakit kepala yang berdenyut - denyut , elok rasanya anda melakukan pemeriksaan dengan doctor bertauliah.. Bimbang ia boleh memudaratkan diri dan menjadi lebih teruk.


Selain pengambilan ubat tahan sakit , pil serta minyak angin, anda juga disarankan mengamalkan Set Migrain Shaklee Penawar Secara Alami agar dapat mengurangkan "serangan" Migrain secara beransur-ansur serta tidak berulang kembali .


Jom kita tonton video ni mengenai MIGRAINE :





SET MIGRAINE SHAKLEE





OSTEMATRIX

  • Kaya dengan Kalsium , Magnesium , Vitamin D, membantu menetapkan ritma jantung , menyelesaikan masalah insomnia , membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran , dan membantu dalam pembekuan darah.
  • Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot , serta buah pinggang.
  • Ia juga mengurangkan kadar kolestrol dalam darah.
  • Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium . Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang , salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain.
  • Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh , dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.



B COMPLEX SHAKLEE

  • Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan akibat migrain.
  • Vitamin B lengkap dalam B complex shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain , tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi , strok dan lain-lain.

Bagi penderita Migrain, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang Migrain. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan , maka anda kena lah jaga makan , dan pertimbangkan tentang mengambil vitamin/supplement sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda , kerana ia pasti lebih baik dari makan ubat berasaskan dadah secara berterusan.


Di sini saya kongsikan beberapa testimoni yang consume Set Migraine Shaklee:












Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee ini anda boleh klik pada Esell.


Jika anda ada pertanyaan tentang produk shaklee, anda boleh klik pada whatsapp Asiah. 




Comments

Popular posts from this blog

5 CARA UNTUK KECUTKAN FIBROID TANPA PERLU PEMBEDAHAN

5 CARA KECUTKAN CYST TANPA PERLU PEMBEDAHAN

PUNCA CYST, FIBROID DAN CARA ATASINYA