PUNCA PENYAKIT OSTEOPOROSIS DAN CARA ATASINYA



Apa itu Osteoporosis ?


Osteoporosis adalah penyakit yang menyebabkan penipisan dan pelemahan tulang. Kondisi ini dianggap sangat berbahaya kerana effect yang dihasilkannya terhadap pergerakan dan gaya hidup pesakit. 


Osteoporosis sering dikenali sebagai "pencuri senyap" kerana kehilangan berlaku tanpa gejala. Osteoporosis kadang-kadang keliru dengan osteoartritis, kerana nama-nama yang sama. Osteoporosis adalah penyakit tulang. Manakala Osteoartritis adalah penyakit sendi dan tisu di sekitarnya.


Jemput tonton video di bawah :




Osteoporosis ini biasa berlaku di kalangan mereka yang meningkat usia dan golongan wanita berikutan menopaus, bila badan tidak lagi dapat menggantikan tisu-tisu tulang yang lama dengan tisu baru yang lebih sihat. 


Apabila usia meningkat , anda juga akan mengalami kekurangan jumlah tisu-tisu tulang, menyebabkan tulang menipis. 

Kecederaan yang paling biasa pada orang dengan Osteoporosis adalah :
  • Patah pergelangan tangan
  • Keretakan pinggul
  • Patah tulang spinal (vertebra)


Apakah Tanda dan Gejala Osteoporosis ?


Osteoporosis mengambil masa beberapa tahun untuk berkembang. Gejala pada mulanya tidak begitu ketara pada peringkat awal dan boleh mengambil beberapa bulan dan tahun untuk muncul. Tanda-tanda Osteoporosis termasuklah  sakit sendi, sukar untuk berdiri lurus atau duduk atau kepatahan tulang tanpa hentaman atau hentakan


Apabila tulang menjadi nipis (rendah dalam jisim tulang ) , perpecahan tulang pergelangan tangan, tulang pinggul atau tulang spinal (vertebra) lebih senang patah. Batuk atau bersin mungkin menyebabkan patah tulang dada (rib) atau berpotensi untuk tulang belakang reput.


Kepatahan tulang dalam usia lanjut boleh menjadi serius, kerana tulang tidak boleh membaiki diri sendiri dengan berkesan. Ini boleh menyebabkan kepada artritis dan mungkin menyebabkan kecacatan.


Punca Osteoporosis 


Tulang berada pada kekuatan dan tebal pada awal remaja dan meningkatkan kepadatan sehingga akhir umur 20an. Secara beransur-ansur kita akan kehilangan kepadatan tulang bermula umur 35 tahun.

Penuaan merupakan faktor utama kehilangan kepadatan tulang, tetapi ada orang yang hilang kepadatan tulang lebih cepat daripada biasa dan meningkatkan risiko mendapat Osteoporosis.

Wanita juga kehilangan kepadatn tulang pada beberapa tahun pertama selepas menopos, inilah sebabnya wanita lebih berisiko mendapat osteoporosis berbanding lelaki. Banyak faktor lain yang boleh meningkatkan risiko osteoporosis iaitu :


  • Menggunakan dos tinggi ubatan steroid secara berterusan.
  • Keadan disebabkan penyakit seperti maslaah keradangan , masalah berkaitan dengan hormon atau malabsorption (seperti penyakit Crohn)
  • Sejarah keluarga menghidap osteoporosis - terutamanya sejarah keretakan pinggul pada ibu bapa
  • Penggunaan ubat dalam jangka panjang yang memberikan kesankepada kekuatan tulang atau hormon, seperti rawatan kanser payudara atau prostat.
  • Mempunyai indeks jisim badan yang rendah (BMI) iaitu kurang 19.
  • Minum alkohol dan merokok.
  • Mengalami gangguan makan seperti aneroksia atau bulimia.
  • Mengalami reumatoid arthritis
  • Tidak aktif secara fizikal

Ostematrix Bantu Cegah dan Mengatasi Risiko Osteoporosis 


Jom kita lihat apakah supplement yang boleh bantu cegah Osteoporosis.


Ostematrix





Ostematrix membekalkan nutrien harian, teruma kalsium yang penting dalam pembentukan dan pertumbuhan tulang dan gigi. Selain kalsium, Ostematrix mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral iaitu zink, kuprum dan mangan untuk mengekalkan kelancaran fungsi tulang. Ostematrix ditampilkan dalam bentuk kaplet kecil bersalut yang mudah ditelan.

Dalam suplemen kalsium mesti ada pembantu bagi menjalankan tugasnya dengan lebih lancar dan selamat.

  • Vitamin D - berfungsi membantu kalsium menyerap ke tulang. Tanpa vitamin D, penyerapan kalsium tidak optimum.

  • Magnesium - membantu kalsium dibawa ke seluruh bahagian yang diperlukan. Magnesium ibarat kenderaan yang membawa kalsium ke seluruh badan. Magnesium adalah iron positif no 2 penting di dalam tubuh kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan , membantu sistem saraf , mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga , pengecutan saraf dan otot , menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung , memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos. 


  • Boron - membantu dalam metabolisme tulang


  • Mangan, tembaga dan zinc - membantu mengaktifkan enzim yang membantu dalam membina kepadatan tulang.


Jika berdasarkan di atas , adalah jelas setiap satu kandungan dalam Ostematrix mempunyai peranan yang sangat penting kepada keperluan kalsium itu sendiri.


Pemilihan kalsium yang bagus adalah ia mestilah mengandungi gabungan 3 ini. iaitu kalsium + vitamin D + magnesium. Kehilangan salah satu akan membuatkan penyerapan kalsium tidak sempurna dan inilah yang sering diperkatakan pengambilan kalsium berisiko terkena batu karang. Jadi jangan salah pilih vitamin kalsium, perlu kaji kandungan kalsium tersebut.


Kajian klinikal terhadap penggunaan Ostematrix menyatakan , Ostematrix diserap sepenuhnya selepas 12 jam. Boleh rujuk kepada gambar rajah dibawah.

Untuk membaca jurnal yang lebih saintifik boleh merujuk kepada artikel tulisan Burton Goldberg.


Jom lihat video ini mengenai Ostematrix :





Di sini saya nak kongsikan beberapa testimoni yang dah berpuas hati dengan Ostematrix :















Walaupun Osteoporosis tiada ubat atau rawatan yang khusus, namun ia masih boleh diterbalikkan risikonya dengan 4 faktor yang saya sebutkan di atas iaitu :

  1. . Senaman - pastikan senaman yang selamat untuk anda.
  2. . Amalkan pemakanan seimbang
  3. . Amalkan suplemen untuk meningkatkan nutrisi sihat untuk tulang anda iaitu Ostematrix Shaklee 
  4. . Perubahan gaya hidup - elakkan alkohol dan rokok.


Sekiranya anda mencari hidup yang sihat dan berpanjangan, Shaklee telah membuktikan bahawa produk kami boleh memberikan hidup yang lebih sihat , bertenaga , muda pada tahap selular . Pilihan di tangan anda , saya telah pun memilih yang terbaik dan saya yakin anda juga akan memilih yang terbaik. 


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

Untuk sebarang tempahan, anda boleh klik kt gambar di bawah.


Jika anda ada sebarang pertanyaan, anda bole klik pada whatsapp Asiah di bawah.


Comments

Popular posts from this blog

5 CARA UNTUK KECUTKAN FIBROID TANPA PERLU PEMBEDAHAN

5 CARA KECUTKAN CYST TANPA PERLU PEMBEDAHAN

PUNCA CYST, FIBROID DAN CARA ATASINYA