PUNCA TEKANAN DARAH TINGGI DAN CARA ATASINYA


Apakah Itu Tekanan Darah Tinggi ?


Tekanan darah tinggi ialah penyakit yang biasa berlaku apabila darah yang mengalir di saluran darah (arteri) mempunyai tekanan yang lebih tinggi dari biasa. Tekanan darah diukur melalui berapa jumlah darah yang di pam oleh jantung, berbanding berapa jumlah rintangan terhadap pengaliran darah di arteri kita.



Bacaan Darah Tinggi


Meskipun mempunyai pelbagai simptom yang berkaitan dengan penyakit darah tinggi, kebanyakkan dari kita sedar bahawa kita mempunyai sakit darah tinggi kecuali melalui pemeriksaan dengan pakar. Dengan menggunakan peralatan untuk memeriksa tekanan darah tinggi, 2 jenis bacaan akan diambil iaitu Systolic Pressure dan Diastolic Pressure.


  • Systolic Pressure : Tekanan darah apabila jantung berdegup ketika mengepam darah. Bacaan tekanan sistolik yang normal ialah di bawah 120 mmHg.

  • Diastolic Pressure : Tekanan darah apabila jantung berehat di antara degupan. Bacaan tekanan diastolik yang normal ialah di bawah 80 mmHg.

Bacaan tekanan darah ditulis dengan cara nombor Sistolik dia atas nombor Diastolik. Contohnya, 118/75 mmHg. 118 ialah bacaan Sistolik, manakala 75 ialah bacaan Diastolik. Tekanan darah yang lebih tinggi dari 120/80 mmHg di kategorikan sebagai tekanan darah luar biasa.


Simptom-simptom tekanan darah tinggi


Di antara tanda-tanda individu yang mempunyai tekanan darah tinggi ialah :

  • Kerap sakit kepala
  • Mudah penat atau keliru
  • Masalah penglihatan 
  • Sakit dada
  • Sukar bernafas
  • Degupan jantung luar biasa
  • Darah di dalam air kencing

Jika anda ada salah satu daripada simptom tekanan darah tinggi di atas, segeralah berjumpa doktor. Anda berkemungkinan menghadapi krisis hipertensi yang mengakibatkan serangan jantung ataupun strok.









Masalah hipertensi yang tidak dirawat boleh menyebabkan kepada penyakit yang lebih serious seperti strok, kegagalan jantung, serangan sakit jantung, menjejaskan penglihatan mata, serta kegagalan buah pinggang.

* Sumber : webmd.com, mayoclinic.org, NIH


Bagaimana Kawal Tekanan Darah Tinggi dengan Shaklee ?


Vitamin Shaklee untuk kawal tekanan darah tinggi :



Inilah di anatara vitamin dan mineral penting yang kami sarankan untuk sakit darah tinggi .


1. Omega Guard - Membakar kolestrol jahat LDL dalam badan, sekaligus membantu meningkatkan kolestrol baik HDL di dalam badan.


2. Garlic Complex - Bawang putih membantu mencairkan darah, membersihkan darah, dan melancarkan pengaliran darah. Kajian perubatan membuktikan bawang putih membantu menenangkan saraf dan menguatkan jantung. Pengambilan supplement bawang putih (seperti Garlic Complex) dalam jumlah yang sesuai membantu menurunkan kadar kolestrol jahat LDL dalam badan, sekaligus membantu menurunkan tekanan darah tinggi.


3. Ostematrix (calcium-magnesium) - Kalsium dan Magnesium berfungsi seperti elektrolit; bermakna ia memberi impak kepada jumlah air di dalam badan, memberi kesan kepada pH di dalam darah, serta memainkan peranan penting dalam kontraksi dan rehat sel otot jantung, menjadikan Kalsium dan Magnesium mineral penting untuk meregulasikan degupan jantung. Di sebabkan faktor ini, supplement Kalsium dan Magnesium membantu meregulasikan tekanan darah.


4. Sustained Release Vitamin-C 500mg -  Vitamin C penting untuk melindungi pembuluh darah supaya menjadi lebih elastik, sekaligus membantu pengaliran darah menjadi lebih baik. Apabila salur darah dipenuhi kolestrol , plak kolestrol ini akan menempel di dinding salur darah. Tanpa Vitamin C yang cukup, salur darah menjadi kurang elastik, dan lama kelamaan salur darah akan menjadi keras dan mudah pecah. Mereka yang mengalami salur darah pecah seperti pesakit strok adalah disebabkan salur darah mereka tidak lagi elastik, kerana plak kolestrol yang menebal.


Kelebihan Sustained Release Vitamin C ialah 100mg Vitamin C dilepaskan secara perlahan-lahan setiap 1 jam selama 5 jam. Jadi, badan kita boleh menyerap sepenuhnya khasiat Vitamin C.


5. Phytocol-ST - Dicipta khas untuk mencegah kolestrol baru dari melepasi dinding perut dan masuk ke dalam darah bersih. Kesan dapat dirasa agak segera.


6. Vivix - Polyphenols Sains Biologi seperti resveratrol dalam vivix boleh membantu dengan tekanan darah yang boleh membantu mencegah strok.

7. CoQ-Trol Plus - Selain untuk jantung yang sihat, kajian klinikal menunjukkan CoQ10 boleh mengurangkan tekanan darah dalam tempoh 4-12 minggu. CoQ10 berpotensi menurunkan tekanan darah sistolik sehingga 17mm Hg dan tekanan darah diasolik sebanyak 10mm Hg, tanpa kesan sampingan ketara.


Jom lihat video testimoni seorang ibu yang sembuh selepas amal Set Darah Tinggi Shaklee. Alhamdulillah..






Peringatan : Sekiranya anda sedang mengambil ubat untuk sakit darah tinggi dan dalam masa yang sama ingin mencuba supplement Shaklee, jangan sesekali mengehntikan pengambilan ubat yang diberi oleh doktor. Teruskan sahaja pengambilan ubat dari doktor di samping mengamalkan supplement, walaupun anda rasa badan sudah sihat dan tekanan darah sudah kembali ke paras normal. Hanya doktor sahaja yang boleh beri arahan untuk memberhentikan pengambilan ubat darah tinggi dan juga penyakit-penyakit yang lain.


Selain ubat-ubatan dan supplement, pesakit darah tinggi juga perlu mengubah cara hidup seperti :


  • Kurangkan pengambilan garam
  • Meningkatkan aktivit-aktivit fizikal
  • Mengurangkan berat badan jika berlebihan melalui senaman dan pemakanan.
  • Berhenti merokok dan pengambilan alkohol.
  • Menghindari stress

Supplement ini sebagai salah satu dari usaha. Yang menyembuhkan ialah Allah jua. Pengambilan makanan yang seimbang serta gaya hidup sihat turut membantu ke arah taraf kesihatan yang lebih baik. 

Jadi, jika anda berminat nak dapatkan VITAMIN SHAKLEE ni, anda boleh klik pada eSell.


Jika anda ada sebarang pertanyaan, anda boleh hubungi Asiah klik pada whatsapp Asiah di bawah.



Comments

Popular posts from this blog

5 CARA UNTUK KECUTKAN FIBROID TANPA PERLU PEMBEDAHAN

5 CARA KECUTKAN CYST TANPA PERLU PEMBEDAHAN

PUNCA CYST, FIBROID DAN CARA ATASINYA